среда, 11 октября 2017 г.

Нарди (триктрак)

Нарди (триктрак) - правила гри

Це давня гра. У всякому разі, на Сході її знали в середні століття, кілька століть назад вона вже існувала в Росії, в Європі давно популярний її варіант під назвою триктрак. Є у нард справжні шанувальники сьогодні, серед яких чимало шахістів, А. Карпов і Г. Каспаров, наприклад.

Оскільки цю гру шанували і шанують в різні країнах, то існували і існують вони в безлічі варіантів: кожен зі своїм зведенням правил.

Для гри необхідні спеціальна дошка (див. Рис.), 15 білих і 15 чорних шашок і 2 гральні кістки.






На кожній стороні дошки знаходяться 12 так званих ліній - трикутних полів, білих і чорних (на малюнку вони позначені римськими і арабськими цифрами). Між двома половинками дошки знаходиться борт Б. Простір між лініями - двір Д. Лінії 1-6 називають будинком білих, лінії I-VI- будинком чорних.

У традиційному варіанті триктрак (коротких нардах) білі шашки на дошці розставляються, як показано на рис., А саме: 2 - на лінії 1, 3 - на лінії 8, по 5 на лініях XII і 6; чорні шашки ставлять: 2-на лінії 1,3 - на лінії VIII, по 5 на лініях 12 і VI, тобто чорні і білі розставляються симетрично один проти одного.

Право першого ходу визначається киданням кості: хто викине більше очок, той починає. Гравці по черзі кидають по 2 кістки і пересувають свої шашки і відповідно до випали очками в напрямку своїх будинків: білі в напрямку I-XII-12-I, чорні в напрямку 1-12-XII-I. Випали очками гравець розпоряджається на свій розсуд. Наприклад, викинувши 3 і 6 очок, можна двома шашками сходити на 3 та 6 лінії відповідно, або шашкою на 3 та потім на 6 ліній, або спочатку на 6, а потім на 3.

Випав при киданні кісток дубль означає право ходити двічі: при дублі 3 можна ходити однією шашкою 4 рази на 3 лінії, або 1 раз чотирма шашками на 3 лінії, або іншим відповідним способом.

За правилами не можна ставити шашки на лінію, зайняту двома і більше шашками противника. Якщо на лінії знаходиться одна шашка супротивника, лінію можна зайняти. При цьому шашка супротивника збивається і переходить на борт. Коли хоч одна шашка гравця знаходиться на борту, він не має права робити ходи на дошці, поки не зніме цю шашку, кидаючи кістки в свій хід. Знята шашка ставиться на лінії будинку противника, якщо вони вільні. На лінії, зайняті двома або більше шашками іншого гравця, виставляти шашки з борта не можна.

Коли все шашки знаходяться в своєму будинку, при черговому кидку кісток гравець може виводити свої шашки на двір. Виведені шашки в грі вже не беруть участь. Якщо, наприклад, на кістках випало 6 і 2 очки, то виводяться шашки з шостий і другої ліній. При відсутності на даній лінії шашок хід може бути використаний для пересування шашок всередині будинку на більш зручні позиції для подальшого виведення з гри. Так, при тому ж кидку 6 і 2 очки на кістках можна, прибравши шашку з шостої лінії, переставити на дві лінії шашку з шостий, п'ятої або будь-якої іншої лінії. При цьому випали окуляриповинні бути використані точно за призначенням: якщо випало 5 очок, не можна пересувати шашку на 4 лінії. Коли гравець не може зробити хід, який випав на кістках, він відмовляється від нього повністю або частково, використовуючи ті випали окуляри, які може зробити своїми шашками. Виняток становлять кидки кістками для виведення шашок зі свого, будинки на двір. Якщо на кістках випав, наприклад, дублі шість або дубль п'ять, а на цих лініях шашок вже немає, виводяться 4 шашки зі наступних ліній.

Партію виграє той, хто першим вивів свою шашки на двір. Якщо противник при цьому не встиг вивести жодної шашки, виграш вважається подвійним (у вітчизняному варіанті така ситуація називається Марсом), а якщо противник не всі свої шашки завів в свій будинок, виграш вважається учетверенное.Якщо пpoтівнік має в момент закінчення гри збиті шашки на борту, виграш вважається восьмиразовим.